Zakup samochodu wymaga podjęcia poważnej decyzji, niezależnie od tego jak dużo pieniędzy chcemy wydać na auto. Jeśli zakupimy samochód, który nie będzie nam odpowiadał, lub będzie wymagał częstych napraw i remontów to z pewnością będziemy go chcieli szybko sprzedać i kupić inny pojazd. Niestety przy obecnym nasyceniu rynku samochodami używanymi i zastojem w handlu nie da się szybko sprzedać samochodu.

Przeciętnie sprzedaż trwa od 3 miesięcy nawet do roku. Oczywiście w tym czasie auto musi być ubezpieczone, wyczyszczone i przygotowane do ewentualnych oględzin przez kupującego. Musimy się liczyć z dużą stratą wartości naszego pojazdu. Odsprzedaż jest bardzo trudna.

Dlatego po pierwsze musimy się zastanowić jaki samochód jest nam potrzebny (SUV, kombi czy mały miejski samochodzik). Po drugie, czy chcemy kupić auto z silnikiem benzynowym czy diesla. Zastanówmy się także, jaki maksymalny przebieg jest dla nas do przyjęcia (proszę, by nie szukać VW Golfa z 1998 roku z przebiegiem 120.000 km – takie auta nie istnieją. Nawet jeśli gdzieś uda się znaleźć taką ofertę to albo jest cofnięty licznik, albo to auto będzie bardzo drogie). Jeszcze jedna bardzo ważna sprawa. Musimy się zdecydować, czy kupujemy auto sprowadzone z zagranicy czy zakupione w salonie w Polsce. Większość aut sprowadzonych z zagranicy ma cofnięte liczniki. Proszę się zastanowić, generalnie auta w Niemczech, Austrii, Belgii i Szwajcarii są droższe niż w Polsce (wystarczy sprawdzić ceny pojazdu, który chcemy kupić w portalu MOBILE.DE lub SCOUT 24).

Samochód musi być bardzo tanio zakupiony, gdyż importer musi na własny koszt przywieść auto do Polski, uiścić wszystkie opłaty celne (akcyza, tłumaczenie dokumentów, przegląd techniczny oczywiście prowizja i później na te wszystkie opłaty naliczyć podatek VAT). Aby na te wszystkie koszty wystarczyło pieniędzy samochód musi być kupiony za ok 75 % wartości.

Są tylko dwie możliwości aby kupić samochód bardzo tanio zagranicą.

1. pojazd musi mieć ogromny przebieg ( często 300.000 – 400.000 km lub więcej )
2. pojazd musi być uszkodzony, mechanicznie lub blacharsko – lakierniczo
3. pojazd musi mieć duży przebieg i jest uszkodzony.

W pierwszym przypadku, oczywiście zostaje cofnięty licznik i wymienione elementy wnętrza, które świadczą o zużyciu (kierownice, boczki, siedzenia i uchwyty). Dotyczy to przede wszystkim aut sprowadzonych z Włoch. Oceniam, że dotyczy to 90% importowanych aut z tego kraju (weryfikacja przebiegu tych aut przez serwisy jest niemożliwy, gdyż w tym kraju nie ma bazy danych odnośnie historii serwisowej. Żaden serwis ASO nie potwierdzi przebiegu auta użytkowanego we Włoszech). Daje to poczucie bezkarności importerom sprowadzającym auta z Włoch. Dlatego ceny tych aut są bardzo niskie.

W drugim przypadku, auto musi być w jakiś sposób uszkodzone i jest naprawiane. Jeśli szkoda jest niewielka to auto będzie służyło nowemu właścicielowi. Natomiast jeśli zostały uszkodzone el. konstrukcyjne karoserii i wybite poduszki powietrzne to samochód będzie jeżdżącą trumną, bez systemów bezpieczeństwa i nie da się przewidzieć jak taki samochód zachowa się na drodze w sytuacji ekstremalnej. W większości krajów UE auta po poważnym wypadku są wycofywane z eksploatacji. W Polsce każde auto, które ma komplet dokumentów i przejdzie badanie techniczne jest rejestrowane.

Jeśli chcą Państwo zakupić pojazd, który będzie nadawał się do dłuższej bezpiecznej eksploatacji, to proponuję przed zakupem zapytać sprzedającego, jak interesujący nas pojazd był uszkodzony lub co było naprawiane. Jeśli będą Państwo mieli do czynienie z „uczciwym importerem” to pokaże Państwu zdjęcia auta z zagranicy i faktury za zakup wymienionych części. Natomiast jeśli sprzedający nic nie wie o aucie, to najprawdopodobniej szkoda było poważna lub został cofnięty licznik. W tym momencie należy się zdecydować, czy ponosić koszty sprawdzenia tego samochodu. Później można rozpocząć sprawdzenie faktycznego stanu technicznego i blacharskiego.

cdn.